IV, Sisällysluettelo

VI

Kristuksen majesteettisuus, väkevyys ja vaikutusvoima ovat hänen jumalallisen luontonsa ominaisuuksia ja pysyvät sellaisina, mutta jumaluus antaa niiden ilmetä ja voimallisesti vaikuttaa jumaluuteen yhdeksi persoonaksi yhtyneessä ihmisyydessä, sen avulla ja välityksellä. Ihmisyys on siis saanut tämän majesteettisuuden sen tähden, että jumaluuden koko täyteys asuu persoonallisesti Kristuksen lihassa ja veressä, siinä, jonka jumaluus on omaksunut.

Room. 3:25: "Jumala on asettanut Kristuksen armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä."

Room. 5:9: "Meidät vanhurskautetaan hänen veressään."

Kol. 1:20: "Hänessä sovitetaan kaikki, hänen ristinsä veren kautta."

Athanasios, Contra Arianos, oratio V: "Minkä vuoksi emme saisi palvoa Herran ruumista? Onhan Sana ojentanut ruumiillisen kätensä ja parantanut kuumesairaan, onhan hän ihmisäänellään herättänyt Lasaruksen, onhan hän ristille ojennetuilla käsillään nujertanut ilmavallan hallitsijan."

Sama, De trinitate, dialotens V:63 "Sana, joka on Jumala, tekee ihmetöitä ihmiseen yhdistyneenä, ei ihmisyydestä erillään, sillä Sana on nähnyt hyväksi antaa jumalallisen voimansa vaikuttaa ihmisyyden välityksellä, ihmisyydessä ja sen avulla." Vähän myöhemmin: "Hän on kyllä nähnyt hyväksi tehdä tuon olennon täydelliseksi - mikä ylittää sen luontaiset edellytykset - mutta silti se on tosi ihminen, 'järjellinen eläin'."

Kyrillos, De recta fide ad Theodosium:64 "Kristuksen sielu, joka oli yhdistynyt Sanaan, astui alas helvettiin. Jumalallisessa voimassaan ja väkevyydessään hän siellä lausui vangeille: 'Lähtekää ulos.'"

Sama, Ad Reginas I: "Jumalana Kristus tekee eläväksi omalla lihallaan."

VII

Tämä jumalallisen majesteettisuuden antaminen (communicatio) ihmisluonnolle tapahtuu siten, ettei ihmisluonto edes taivaan kirkkaudessa sekoitu jumalalliseen luontoon, se ei häviä eikä sen olemassaoloa kiistetä.

Matt. 16:27: "Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa."

Ap.t. 1:11: "Hän on tuleva samalla tavalla kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."

Athanasios, De trinitate, dialogus V:65 "Hän on kyllä nähnyt hyväksi tehdä tuon olennon täydelliseksi - mikä ylittää sen luontaiset edellytykset - mutta silti se on tosi ihminen, 'järjellinen eläin'."

Theofylaktos, Khrysostomosta lainaten, In Ev. Matth. 28:66 "Minä, joka ennen olin tuomittua luontoa, olen nyt Jumala, luontojen sekoittumatta yhdistyttyäni Jumalan Poikaan, ja olen saanut kaiken vallan."

Kyrillos, IV 24:67 "Hän osoitti, että koko hänen ruumiinsa on täynnä hengen eläväksi tekevää voimaa. Se ei merkitse, että se olisi menettänyt lihan luonnon ja muuttunut pelkäksi hengeksi, vaan että se on henkeen yhdistyneenä saanut täyden vallan tehdä eläväksi."

Sama, De incarnatione 8: "Hehkuva hiili sopii kuvaamaan sitä, kuinka Sana, joka on Jumala, on ihmisyyteen yhtyneenä antanut sille uuden muodon: oman kirkkautensa ja vaikutusvoimansa. Niin kuin tuli yhtyy puuhun, niin on Jumala määrittelemättömällä tavalla tullut yhdeksi ihmisyyden kanssa ja on antanut sille myös oman luontonsa kyvyn vaikuttaa."

Theodoretos, Dialogus II:68 "On totta, että Herran ruumis nousi kuolleista katoamattomana, kärsimyksestä osattomana ja kuolemattomana. Se on Jumalan kirkkaudella kirkastettu, ja taivaan väkevät olennot kumartavat sitä. Yhtä kaikki se on ruumis, rajallinen niin kuin ennenkin."

Sama, Dialogus, III: viittaa hyväksyen Apollinarioksen lauseeseen: "Tulen sekoittuminen rautaan, mikä havaitaan raudan hehkumisesta eli siitä, että se vaikuttaa tulen tavoin, ei muuta raudan luontoa. Ei siis myöskään Jumalan yhdistyminen ruumiiseen muuta ruumista miksikään muuksi, vaikka ruumis saakin kyvyn vaikuttaa Jumalan tavoin."

Damaskenos, III, 17:69 "Herran liha sai rikkaudekseen kyvyn vaikuttaa Jumalan tavoin, kun se selvittämällä eli persoonaltaan yhdistyi Sanaan; silti se ei menettänyt sitä, mikä sille luonnostaan oli ominaista."

Sama, II, 22: "Vaikka Herran inhimillinen sielu kuuluikin tulevaisuutta tuntemattomaan luontoon, se on yhdistynyt yhdeksi persoonaksi kaiken tietävän Jumalan, Sanan, kanssa ja tiesi siksi kaiken, ei armosta, vaan persoonallisen yhtymyksen perusteella." Ja vähän myöhemmin: "Koska Herramme Jeesuksen Kristuksen luontojen välillä on olemassa ero, eroaa myös jumalallisen luonnon tieto ja tahto inhimillisen luonnon tiedosta ja tahdosta."


VIII, Sisällysluettelo