Luvussa on käytännössä yksi pääväite:
''Kuten jo osoitimme, ei evoluutio- eikä luomisnäkemys ole vapaa
perusoletuksista (premisseistä). Tässä mielessä yleinen evoluutio-
ja luomisnäkemys ovat samanlaisia eikä kumpikaan niistä ole toista
tieteellisempi. Molemmat näkemykset sisältävät rajanylityksen, koska
niiden perusta on luonteeltaan luonnontieteen ulkopuolinen
(metafyysinen, filosofinen, maailmankatsomuksellinen,
uskonnollinen).'' (s. 19)
Väitteessä otetaan tieteellisyyden kriteeriksi perusoletuksettomuus,
ja jos teoriassa tehdään perusoletuksia, katsotaan sen perustan olevan
luonnontieteen ulkopuolinen (metafyysinen, tms).
Voimme nyt kysyä kirjan kirjoittajilta tai muilta kreationisteilta:
esittäkää yksi tieteellinen teoria, mikä hyvänsä, mikä ei
sisällä mitään perusoletuksia. Kirjan kirjoittajat ja avustajat
ovat biokemian tai muiden tieteenalojen tohtoreita ja he varmastikin
tekevät työssään tieteellistä tutkimusta, myös sellaista jossa
raamatullisia perusoletuksia ei tarvita. Onko niin, etteivät he omissa
tutkimuksissaan tee mitään perusoletuksia? Edes sellaisia, että he
ovat vaikkapa itse olemassa?
Jos tälläisiä ei löydy, on ehkä mahdollista, että maailmassa ei ole
yhtään luonnontieteellistä teoriaa, joka läpäisisi SJL:n
kriteerin. Kriteeri olisi huono, koska mitään tiedettä ei tällöin
voisi olla. Tämä on varsin tavallinen ongelma kreationistien
määritelmissä, joilla he yrittävät tehdä evoluutioteoriasta
ei-tiedettä.
Tieteessä onkin jujuna se minkälaisia perusoletuksia otetaan
mukaan. Tärkeimpänä sääntönä on ottaa niitä mahdollisimman vähän - jos
näin ei tehdä, voidaan saada mukaan valtava määrä tarpeettomia
perusoletuksia. Koska yliluonnolliset perusoletukset sisältävät
ylimääräisiä olioita kuten jumalia, henkiolentoja ja erilaisia
yliluonnollisia ilmiöitä, ovat ne huonompia kuin sellaiset joissa
näitä olioita ei ole. Jos perusoletuksiin otetaan mukaan ylimääräisiä
olioita, tarvitsisi perustella miksi niiden mukaan ottaminen on
välttämätönsä, eikä ilman pärjää. Pelkkä vetoomus maailmankuvien
tasaveroisuuteen ei riitä, sillä toisissa maailmankuvissa on enemmän
tarpeettomia olioita kuin toisissa.
Lisäksi yliluonnolliset oliot ovat ominaisuuksiltaan
rajoittamattomia kaikkivoipaisia jokereita, joilla voi selittää
kaiken. Luonnontieteelliset perusoletukset ovat hyvin
rajoittavia. Oletuksena voi olla vaikkapa: ''Luonnonlait pysyvät ajan
myötä samoina.'' Tälläinen perusoletus on vielä jotenkin testattavissa
eli havaittavissa vääräksi. Sen sijaan: ''Enkelit säätelevät
luonnonlakeja päivittäin ja tarkoituksella siten etteivät ihmiset
huomaisi sitä'' on rajoittamaton, eikä testattavissa eli havaittavissa
vääräksi tai oikeaksi. Tämä tekee luonnontieteellisistä perusoletuksista
parempia.
Vaikka sekä evoluutioteoria että luomisnäkemys molemmat selittävät
saman asian yhtä hyvin, tulee evoluutioteoria valita sen
perusoletusten yksinkertaisuuden ja muun laadullisen paremmuuden
vuoksi.
Last modified: Tue Dec 12 04:47:48 EET 2000
|