=========================================== Pääkaupunkiseudun-Matka-aikamatriisi 2015 =========================================== (scroll down for English description) Viimeksi päivitetty 19.01.2016 ------------- YLEISKUVAUS ------------- Aineisto käsittää matka-aika- ja etäisyystiedot kävellen, joukkoliikenteellä ja autolla kaikista pääkaupunkiseudun YKR-ruuduista (13 231 kpl) kaikkiin pääkaupunkiseudun YKR-ruutuihin (13 231 kpl). Tulokset on laskettu ruutujen keskipisteistä kahtena eri vuorokaudenaikana: 1) keskipäivällä ja 2) ruuhka aikaan. Aineisto on tuotetty Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen laitoksen MetropAccess-hankkeessa (2010-2016), http://www.helsinki.fi/science/accessibility/. Työtä ovat rahoittaneet KatuMetro-tutkimusohjelma sekä Helsingin yliopisto. Aineiston käyttö on käyttäjän omalla vastuulla. Aineiston tuottaja ei vastaa aineistoissa mahdollisesti esiintyvistä virheistä, epätarkkuuksista tai niiden käyttämisen mahdollisesti aiheuttamista vahingoista. -------------- DATAN RAKENNE -------------- Aineisto on jaettu 13 231 tekstitiedostoon kunkin reitin kohdepisteen mukaan. Yksi tiedosto sisältää matka- ja matka-aikatietoja kahdelta eri vuorokauden ajalta (ruuhka-aika ja keskipäivä) eri kulkumuodoilla (kävely, joukkoliikenne, autoilu) kustakin YKR-ruudusta tiedoston nimen mukaiseen YKR-ruutuun. Kussakin tiedostossa on täten aina 13231 riviä. Tiedostoissa on 14 ominaisuustietokenttää: 1) from_id, 2) to_id, 3) walk_t, 4) walk_d, 5) pt_r_tt, 6) pt_r_t, 7) pt_r_d, 8) pt_m_tt, 9) pt_m_t, 10) pt_m_d, 11) car_r_t, 12) car_r_d, 13) car_m_t, 14) car_m_d Kenttien nimissä esiintyvät lyhenteet: ____________________________________________ pt | public transport = julkinen liikenne car | auto walk | kävely r | rush hour = ruuhka-aika m | midday = keskipäivä t | time = aika tt | total time = kokonaisaika d | distance = etäisyys -------------------------------------------- Kenttien tietosisältö on kuvattu alla: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________ from_id | Reitin lähtöpisteenä olleen YKR-ruudun ID-tunnus to_id | Reitin kohdepisteenä olleen YKR-ruudun ID-tunnus walk_t | Matka-aika lähtöruudusta kohderuutuun kävellen walk_d | Kävelymatkan pituus metreinä pt_r_tt | Kokonaismatka-aika lähtöruudusta kohderuutuun joukkoliikenteellä ruuhka-aikaan; sisältää mahdollisen kotona odottelun reitin alussa pt_r_t | Kokonaismatka-aika lähtöruudusta kohderuutuun joukkoliikenteellä ruuhka-aikaan; matka-aika alkaa lähdettäessä kotoa liikkeelle pt_r_d | Joukkoliikennematkan pituus metreinä ruuhka-aikaan pt_m_tt | Kokonaismatka-aika lähtöruudusta kohderuutuun keskipäivällä; sisältää mahdollisen kotona odottelun reitin alussa pt_m_t | Kokonaismatka-aika lähtöruudusta kohderuutuun keskipäivällä; matka-aika alkaa lähdettäessä kotoa liikkeelle pt_m_d | Joukkoliikennematkan pituus metreinä keskipäivällä car_r_t | Kokonaismatka-aika autolla lähtöruudusta kohderuutuun ruuhka-aikaan; matka-aika lasketaan kokonaismatkaketjun mukaan ovelta ovelle car_r_d | Kokonaisautomatkan pituus metreinä ruuhka-aikaan car_m_t | Kokonaismatka-aika autolla lähtöruudusta kohderuutuun keskipäivällä; matka-aika lasketaan kokonaismatkaketjun mukaan ovelta ovelle car_m_d | Kokonaisautomatkan pituus metreinä keskipäivällä ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ NODATA-arvot on kuvattu arvolla -1. ----------------- TUOTANTOHISTORIA ----------------- AUTOREITITYS on tehty ArcGIS 10.2 -ohjelmiston OD Cost Matrix -työkalulla. Tieverkkoaineistona on käytetty Liikenneviraston kehittämän Digiroad-aineiston (Digiroad K) pohjalta muokattua MetropAccess-Digiroadia, jossa segmenttien läpikulkuajat on muutettu realistisemmiksi määrittämällä tieluokkakohtaisia risteyshidasteita. Laskennan impedanssina on käytetty tieverkkoaineiston matka-aikakoja ruuhka-aikaan ja keskipäivällä. Laskennoissa on huomioitu lisäksi kokonaismatkaketjut: 1) euklidinen etäisyys todellisesta lähtöpisteestä lähimpään verkostoviivakohteeseen, 2) keskimääräinen kävelyaika pysäköintipaikalle, 3) matka-aika autolla lähtöpisteestä kohdepisteeseen, 4) keskimääräinen pysäköintipaikan etsimiseen kuluva aika, 5) kävely pysäköintipaikalta kohteeseen ja 6) euklidinen etäisyys verkostoviivakohteesta todelliseen määränpäähän. Lisätietoja löytyy Timo Jaakkolan pro gradu -työstä sekä vuoden 2014 Terran artikkelistamme: "Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla." (ks. lopun viitteet). JOUKKOLIIKENNEREITITYS on tehty MetropAccess-Reititin työkalulla, joka huomioi kokonaismatkaketjut joukkoliikenteellä lähtöpisteestä kohteeseen: 1) mahdollinen odottelu kotona, 2) kävely pysäkille, 3) odottelu pysäkillä, 4) matka-aika seuraavalle pysäkille, 5) liikkumismuodon vaihtoon kuluva aika, 6) matka-aika seuraavalle pysäkille ja 7) kävely kohteeseen. Matka-matriisi 2015:n julkisen liikenteen reititykset perustuvat maanantain 28.9.2015 aikataulutietoihin. Reititys toistettiin kahdelle eri vuorokauden ajalle: 1) keskipäivällä (haarukointi klo 12-13 kymmenellä eri lähtöajalla) 2) ruuhka-aikaan (haarukointi klo 8-9 kymmenellä eri lähtöajalla) Lisätietoja haarukoinnista MetropAccess-Reitittimen käyttöohjeesta. Keskipäivän tulokset ovat vertailukelpoisia matka-aikamatriisin ensimmäisen version kanssa (vuodelta 2014). Ruuhka-ajan tulokset ovat uusi ominaisuus vuoden 2015 matka-aikamatriisissa. Kävelyreititys on myös laskettu MetropAccess-Reitittimellä säätämällä joukkoliikennevälineet pois käytöstä erillisestä asetustiedostosta, jolloin reitit perustuvat ainoastaan Open Street Mapin geometriaan. Sekä joukkoliikenne että kävelyajossa kävelynopeudeksi on asetettu reittioppaan oletus 70 metriä minuutissa. Kaikki laskennat on tehty hyödyntäen CSC:n laskentaresursseja (https://www.csc.fi/home). -------------------------------- TUOTANTOON OSALLISTUNEET TAHOT -------------------------------- Seuraavat henkilöt ovat osallistuneet aineiston tuotantoon (aakkojärjestyksessä) - Vuokko Heikinheimo, reititysten toteuttaminen ja dokumentointi - Timo Jaakkola, matka-aikamallin kehittäminen yksityisautoilun reittitoptimointiin - Juha Järvi, BusFaster Ltd, MetropAccess-Reittimen kehittäminen joukkoliikenteen ja kävelyn reittioptimointiin - Maria Salonen, projektikoordinaattori, kaikki tuotantovaiheet - Henrikki Tenkanen, projektikoordinaattori, kaikki tuotantovaiheet - Tuuli Toivonen, hankkeen johtaja, kaikki tuotantovaiheet Lisäksi Perttu Saarsalmi, Sakari Jäppinen ja Jaani Lahtinen ovat tehneet arvokasta työtä / antaneet kommentteja työkalujen kehittämiseksi. Matriisin vaatiman laskennan taustalla on käytettyä kolmea keskeistä aineistoa: - Digiroad - kansallinen tietietokanta (Copyright Liikennevirasto/Digiroad 2015) (pohja yksityisautoilun mallinnukselle) - HSL:n Journey Planner Kalkati.net XML (pohja joukkoliikenteen mallinnukselle) - Open Street Map (pohja kävelyn mallinnukselle) ----------------- VIITTAUSKÄYTÄNNÖT ----------------- Jos käytät Pääkaupunkiseudun-matka-aikamatriisia tai tarjoamiamme työkaluja, toivomme, että viittaat laskennan pohjalla olevaan työhön hyvän julkaisutavan mukaisesti. Voit viitata työhömme näin seuraavasti. Datan/menetelmien kuvaus: Toivonen, T., M. Salonen, H. Tenkanen, P. Saarsalmi, T. Jaakkola & J. Järvi (2014). Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla. Terra 126: 3, 127-136. Datan DOI-tunniste: Toivonen, T., H. Tenkanen, V. Heikinheimo, T. Jaakkola, J. Järvi & M. Salonen (2015). Helsinki Region-Travel Time Matrix 2015. DOI: 10.13140/RG.2.1.1901.3201 ------------------------------------------------------------ ESIMERKKEJÄ SAAVUTETTAVUUS-TYÖKALUJEN KÄYTÖSTÄ TUTKIMUSTYÖSSÄ ------------------------------------------------------------ Saarsalmi, P., H. Tenkanen, O. Järv, M. Salonen & T. Toivonen (under review). Urban food accessibility: Integrating multimodality and temporality using open data. Health & Place (under review). Laatikainen, T., H. Tenkanen, M. Kyttä & T. Toivonen (2015). Comparing conventional and PPGIS approaches in measuring equality of access to urban aquatic environments. Landscape and Urban Planning 144, 22–33. Toivonen, T., M. Salonen, H. Tenkanen, P. Saarsalmi, T. Jaakkola & J. Järvi (2014). Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla. Terra 126: 3, 127-136. Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Modelling travel time in urban networks: comparable measures for private car and public transport. Journal of Transport Geography 31, 143–153. Jaakkola, T. (2013). Paikkatietopohjainen menetelmä autoilun ajoaikojen ja kokonaismatka-aikojen mallintamiseen – esimerkkinä pääkaupunkiseutu. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto. Geotieteiden ja maantieteen laitos. Lahtinen, J., Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Facility allocation strategies and the sustainability of service delivery: Modelling library patronage patterns and their related CO2-emissions. Applied Geography 44, 43-52. Salonen, M., Toivonen, T. & Vaattovaara, M. (2012). Arkiliikkumisen vaihtoehdoista monikeskuksistuvassa metropolissa: Kaksi näkökulmaa palvelujen saavutettavuuteen pääkaupunkiseudulla. Yhdyskuntasuunnittelu 3/2012 Jäppinen, S., Toivonen, T. & Salonen, M. (2013). Modelling the potential effect of shared bicycles on public transport travel times in Greater Helsinki: An open data approach. Applied Geography 43, 13-24. --------- LISENSSI --------- Pääkaupunkiseudun-Matka-aikamatriisi, jonka tekijä on MetropAccess-hanke / Accessibility Research Group (Helsingin Yliopisto) on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä. Lisätietoa lisenssistä: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi Mikäli aineiston pohjalta laaditaan tieteellisiä julkaisuja, toivomme, että tekijät olisivat yhteydessä hankkeen johtajaan. ==================================================================================================================================================================================================== ==================================================================================================================================================================================================== IN ENGLISH. ============================================= Helsinki Region-Travel Time Matrix 2015 ============================================= Last modified 19.01.2016. ----------------- DATA DESCRIPTION ----------------- The data consists of travel time and distance information of the routes that have been calculated from all SYKE (Finnish Environment Institute) YKR grid cell centroids (n = 13231) to all YKR grid cell centroids (n = 13231) by walking, public transportion and car. The results have been calculated for two different times of the day: 1) midday and 2) rush hour. Data has been produced by the MetropAccess Project (2010-2016, http://www.helsinki.fi/science/accessibility/), at the Department of Geosciences and Geography, University of Helsinki. The data may be used freely (see the licence text below). We do not take any responsibility for any mistakes, errors or other deficiencies in the data. -------------- DATA STRUCTURE -------------- The data have been divided into 13231 text files according to destinations of the routes. One file includes the routes from all YKR grid cells to a particular destination grid cell. All files have been named according to the destination grid cell code and each file includes 13231 rows. Each file consists of 14 attribute fields: 1) from_id, 2) to_id, 3) walk_t, 4) walk_d, 5) pt_r_tt, 6) pt_r_t, 7) pt_r_d, 8) pt_m_tt, 9) pt_m_t, 10) pt_m_d, 11) car_r_t, 12) car_r_d, 13) car_m_t, 14) car_m_d The fields are separated by semicolon in the text files. Abbreviations in the field names: ____________________________________________ pt | public transport car | car walk | walk r | rush hour m | midday t | time tt | total time d | distance -------------------------------------------- All fields are explained below: ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ from_id | ID number of the origin grid cell to_id | ID number of the destination grid cell walk_t | Travel time from origin to destination by walking walk_d | Distance in meters of the walking route pt_r_tt | Travel time from origin to destination by public transportation in rush hour traffic; whole travel chain has been taken into acount including the waiting time at home pt_r_t | Travel time from origin to destination by public transportation in rush hour traffic; whole travel chain has been taken into account excluding the waiting time at home pt_r_d | Distance in meters of the public transportation route in rush hour traffic pt_m_tt | Travel time from origin to destination by public transportation in midday traffic; whole travel chain has been taken into acount including the waiting time at home pt_m_t | Travel time from origin to destination by public transportation in midday traffic; whole travel chain has been taken into account excluding the waiting time at home pt_m_d | Distance in meters of the public transportation route in midday traffic car_r_t | Travel time from origin to destination by private car in rush hour traffic; the whole travel chain has been taken into account (see "Methods" section below) car_r_d | Distance in meters of the private car route in rush hour traffic car_m_t | Travel time from origin to destination by private car in midday traffic; the whole travel chain has been taken into account (see "Methods" section below) car_m_d | Distance in meters of the private car route in midday traffic --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- NODATA values have been described as value -1. ----------------- METHODS ----------------- The routes by CAR have been calculated in ArcGIS 10.2 software by using the OD Cost Matrix tool in the Network Analyst toolkit. MetropAccess-Digiroad (modified from the original Digiroad data provided by Finnish Transport Agency) has been used as Network Dataset in which the travel times of the road segments are made more realistic by adding crossroad impedances for different road classes. The calculations have been repeated for two times of the day using 1) the "midday impedance" (i.e. travel times outside rush hour) and 2) the "rush hour impendance" as impedance in the calculations. The whole travel chain ("door-to-door approach") is taken into account in the calculations: 1) walking time from the real origin to the nearest network location (based on Euclidean distance), 2) average walking time from the origin to the parking lot, 3) travel time from parking lot to destination, 4) average time for searching a parking lot, 5) walking time from parking lot to nearest network location of the destination and 6) walking time from network location to the real destination (based on Euclidean distance). The routes by PUBLIC TRANSPORATION have been calculated by using the MetropAccess-Reititin tool which also takes into account the whole travel chains from the origin to the destination: 1) possible waiting at home before leaving, 2) walking from home to the transit stop, 3) waiting at the transit stop, 4) travel time to next transit stop, 5) transport mode change, 6) travel time to next transit stop and 7) walking to the destination. Travel times by public transportation have been optimized using 10 different departure times within the calculation hour using so called Golomb ruler. The fastest route from these calculations are selected for the final travel time matrix. Calculations of 2015 MetropAccess-Travel Time Matrix are based on schedules of Monday 28.09.2015: 1) Midday (optimized between 12:00-13:00 ) --> Comparable with 1st version of MetropAccess-Travel Time Matrix 2) Rush hour (optimized between 08:00-09:00) --> New for 2015 version of TTM! The routes by walking were also calculated using the MetropAccess-Reititin by disabling all motorized transport modesin the calculation. Thus, all routes are based on the Open Street Map geometry. The walking speed has been adjusted to 70 meters per minute, which is the default speed in the HSL Journey Planner (also in the calculations by public transportation). All calculations were done using the computing resources of CSC-IT Center for Science (https://www.csc.fi/home). -------------- CONTIRIBUTIONS -------------- The following people participated in the development of the data set (in aplhabetical order) - Vuokko Heikinheimo, dataset production and documentation - Timo Jaakkola, development of the travel time model for private cars. - Juha Järvi, BusFaster Ltd, programming and design of the MetropAccess-Reitin, used in publid transportation and walk calculations - Maria Salonen, project manager, participation in all steps - Henrikki Tenkanen, project manager, participation in all steps - Tuuli Toivonen, project leader, participation in all steps Additionally Perttu Saarsalmi, Sakari Jäppinen and Jaani Lahtinen have contributed and provided valuable comments on developing the tools/datasets. Three data resources were used for the calculations: - Digiroad - A National Road and Street Database (Copyright Liikennevirasto/Digiroad 2014) (base for the private car modeling) - Journey Planner Kalkati.net XML data by Helsinki Regional Transport Authority (HSL) (base for public transportation modeling) - Open Street Map (base for walk modeling) The work was funded by KatuMetro research programme and the University of Helsinki during 2010-2016. ------------------- CITATION PRACTICES ------------------- If you use Helsinki Region-Travel Time Matrix 2015 dataset or related tools in your work, we encourage you to cite properly to our work. You can cite to our work as follows: Data/Tools description: Toivonen, T., M. Salonen, H. Tenkanen, P. Saarsalmi, T. Jaakkola & J. Järvi (2014). Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla. Terra 126: 3, 127-136. DOI name for the dataset: Toivonen, T., H. Tenkanen, V. Heikinheimo, T. Jaakkola, J. Järvi & M. Salonen (2015). Helsinki Region-Travel Time Matrix 2015. DOI: 10.13140/RG.2.1.1901.3201 --------------------------------------------------------------------- EXAMPLES OF ARTICLES IN WHICH OUR ACCESSIBILITY TOOLS HAVE BEEN USED --------------------------------------------------------------------- Saarsalmi, P., H. Tenkanen, O. Järv, M. Salonen & T. Toivonen (under review). Urban food accessibility: Integrating multimodality and temporality using open data. Health & Place (under review). Laatikainen, T., H. Tenkanen, M. Kyttä & T. Toivonen (2015). Comparing conventional and PPGIS approaches in measuring equality of access to urban aquatic environments. Landscape and Urban Planning 144, 22–33. Toivonen, T., M. Salonen, H. Tenkanen, P. Saarsalmi, T. Jaakkola & J. Järvi (2014). Joukkoliikenteellä, autolla ja kävellen: Avoin saavutettavuusaineisto pääkaupunkiseudulla. Terra 126: 3, 127-136. Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Modelling travel time in urban networks: comparable measures for private car and public transport. Journal of Transport Geography 31, 143–153. Jaakkola, T. (2013). Paikkatietopohjainen menetelmä autoilun ajoaikojen ja kokonaismatka-aikojen mallintamiseen – esimerkkinä pääkaupunkiseutu. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto. Geotieteiden ja maantieteen laitos. Lahtinen, J., Salonen, M. & Toivonen, T. (2013). Facility allocation strategies and the sustainability of service delivery: Modelling library patronage patterns and their related CO2-emissions. Applied Geography 44, 43-52. Salonen, M., Toivonen, T. & Vaattovaara, M. (2012). Arkiliikkumisen vaihtoehdoista monikeskuksistuvassa metropolissa: Kaksi näkökulmaa palvelujen saavutettavuuteen pääkaupunkiseudulla. Yhdyskuntasuunnittelu 3/2012 Jäppinen, S., Toivonen, T. & Salonen, M. (2013). Modelling the potential effect of shared bicycles on public transport travel times in Greater Helsinki: An open data approach. Applied Geography 43, 13-24. --------- LICENSE --------- Helsinki Region-Travel Time Matrix by MetropAccess-project/ Accessibility Research Group (University of Helsinki) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. More information about license: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ If the datasets are being used extensively in scientific research, we welcome the opportunity for co-authorship of papers. Please contact project leader to discuss about the matter.