ACARS - flygkommunikationens fj„rde dimension Civilflyget kommunicerar inte bara via s. k voice-communica- tion p† HF och VHF/UHF-banden. Den vane och trogne VHF- lyssnaren p† flygbandet 118-136 MHz har v„l undrat vad det „r f”r typ av sekundsnabb packet som s„nds p† 131.725 MHz AM. Det „r ACARS. ACARS st†r f”r Aeronautical Communication Addressing Repor- ting System och „r ett automatiskt data”verf”ringssystem mellan flygplan och markbaserade terminaler p† flygplatser. N„r civilflyget rationaliserade bort flygmekanikerna och satte dem p† landbacken utvecklades och inf”rdes ACARS- systemet som ett alternativ under mitten av 1970-talet f”r att inte belasta den †terst†ende delen av bes„ttningen, flygkaptenen och flygstyrmannen, i on”dan, framf”rallt i samband med starter och landningar. ACARS anv„nds i huvudsakligen till att ”verf”ra tekniska data fr†n flygplan till markbaserade terminaler som st†r i kontakt med respektive flygplans eget bolag eller flygplatser. ACARS kan beskrivas som en synkron ”verf”ring p† 2400 Baud, 2400 Hz b„rv†g med udda paritet i MSK-mode (Minimum Shift Keying). N„rmare beskrivning om ACARS protokollet kan l„mnas av undertecknad f”r dem som vill prova att skriva en mjukva- rudekoder f”r dator. Typer av ACARS-meddelande; þ ACARS L„nktest þ Rapporter om avg†ng och ankomst till flygplatser þ Rapporter om position relaterad till kontrollzoner (ex. UIR/FIR) þ Br„nsleuppgifter och br„nslekonsumtion þ Uppgifter om flygplanets vikt och last þ Information om v„der i anslutning till flygrutt þ Uppgifter om flygv„g, flygh”jd, tider, flygfyrar, etc. þ Positionsangivelser med v„derrapporter þ Uppgifter om flygplanets tekniska status och felrapporte- ring þ Uppgifter om motorstatus Meddelande i klartext mellan bes„ttning och flygbolag eller flygplats. Exempel p† ACARS-meddelande: --------------------------- .D-ABIR 1L5 3654LH 00010201700SESSA,HALLO STOCKHOLM,OUR FO REQUIRES A DENTIST - - IF POSS AT AIRPORT,,OR IN MAERSTA--WOULD YOU, HAVE A RECOMMENDATION U,PON ARRIVAL THANKS Ett Lufthansaplan p† v„g till Stockholm-Arlanda, med en flygofficer i behov av en tandl„kare p† flygplatsen eller m”jligen i M„rsta. .HB-INB 1514SR0410OF 0915/FR EKCH/TO ESSA/FT 0055/DA 25JAN94 Ett flygplan fr†n Swissair som precis lyft fr†n K”penhamn-Kastrup (EKCH) kl 0915 till Stockholm-Arlanda (ESSA) med flygtid 55 minuter, den 25 januari 1994. .HB-INS 423 3330SR2423S1 ZRHOBSR/S2 WE DO NOT NEED A RELIE F CREW STP PLS ASSURE QUICK DEP OUT Ytterligare en k„rra fr†n Swissair med en flygbes„ttning som inte „r i behov av avl”sning, om en snabb departure/ avg†ng kan ordnas. .D-ABXD 1L5 4041LH 00019201700DEDDF,BEZ..RTE FRA - RIX, LH3264/30 REROUTED VIA, SUW - VIZAN - RIX, ACC VILNIUS CONTR. RTE V,IA GILAR - KRNB NOCH NICHT, VO N MOSKAU APPROVED.,GUTEN RUTSCH MFG En Lufthansaflight p† v„g fr†n Frankfurt (EDDF - FRA) till Riga (RIX) som f†tt sin flygrutt „ndrad, men „nnu inte f†tt flygrutten godk„nd av Moskva. F”rn„rvarande „r ACARS sparsamt utbyggt i Europa och f† europeiska flygbolag utnyttjar ACARS. De europeiska bolag som utnyttjar ACARS „r bl.a. British Airways, Air France, Conair, Swissair, Lufthansa, KLM. I USA „r ACARS betydligt popul„rare och flertalet st”rre bolag och mindre kommersiella bolag utnyttjar ACARS fullt ut. Anledningen till att ACARS „r d†ligt utbyggt internationellt „r bl. a. att det har tagit l†ng tid att f† fram tillr„ckligt s„kra och fungerande ”verf”ringssystem och att satellitbaserade system kan komma att ers„tta VHF-systemet inom en inte alltf”r avl„gsen framtid. Tester g”rs f”rn„rvarande med satellitbaserade ACARS-system ombord p† ett antal Boeing 747. F”r att kunna ta emot ACARS b”r man ha en radio med AM-mode t„ckande flygbandet 118-136 MHZ (med ”ppnad squelch) och en dekoder f”r ACARS. Det finns tv† dekodrar p† marknaden f”r "vanligt" folk. Den ena, Universal M-400 „r en separat enhet som kopplas direkt till din radio med ett 40 teckens LCD display f”r inkommande ACARS-meddelande i klartext. Det finns ocks† m”jlighet att koppla M-400 direkt till en skrivare f”r kontinuerlig utskrift av inkommande meddelande, vilket i l„ngden „r att rekommendera. Den andra „r Universal M-1200, ett instickskort f”r dator med medf”ljande programvara. B†da kostar ungef„r 4.000:- Kr. Vi har testat ACARS med en M-400, dels i Borensberg med en hel del h”g- h”jdstrafik bl. a. p† v„g till och fr†n Stockholm/Arlanda, och i Lund med h”gh”jdstrafik och trafik till och fr†n K”penhamn/Kastrup. P† fem dygns kontinuerlig registrering av ACARS fick vi ca 120 A4 sidor vilket motsvarar ”ver 2000 meddelanden. Teoretiskt sett n†r ACARS ca 50 mil, dvs den, under normala f”rh†llanden, maximala r„ckvidden f”r VHF-trafik p† h”g h”jd. Tyv„rr „r ACARS mycket k„nsligt f”r brus vilket g”r att i s„msta fall n„rmare 50 % av all h”rbar ACARS g†r f”rlorad p† grund av l†gt signal och brusf”r†llande. Lars Lindh & Lennart Deimert