AUGSBURGIN TUNNUSTUKSEN PUOLUSTUS

TUNNUSTUKSEN PUOLUSTUS

Filip Melanchthon tervehtii lukijaa.
Sen jälkeen kun meidän ruhtinaidemme Tunnustus oli julkisesti luettu, eräät jumaluusoppineet ja munkit laativat meidän asiakirjamme Kumoamuksen. Kun Keisarillinen Majesteetti oli luettanut kokoontuneille ruhtinaille tämän Kumoamuksen, hän vaati meidän ruhtinaitamme hyväksymään sen. Koska meikäläiset kuitenkin olivat saaneet kuulla hylätyiksi monia opinkohtia, joista he eivät voineet omaatuntoaan loukkaamatta luopua, he pyysivät saada käyttöönsä Kumoamuksesta jäljennöskappaleen voidakseen nähdä, mitä vastapuoli oli hylännyt, ja sitten kumotakseen sen perustelut. He olivat siinä luulossa, että vastustajat tällaisessa asiassa, jossa oli kysymys uskonnosta ja omientuntojen opastamisesta, vastaan panematta antaisivat asiakirjan käytettäväksi. Meikäläiset eivät kuitenkaan voineet saada suostumusta pyyntöönsä muuten kuin niin tuhoisilla ehdoilla, etteivät he saattaneet niihin alistua. Sitten lähdettiin sovittelun tielle. Kävi ilmi, että meikäläiset olivat valmiit vaikka kuinka hankaliin ja epäedullisiin ehtoihin, kunhan vain voisivat niihin omaatuntoaan loukkaamatta suostua. Yhtä kaikki vastapuoli itsepintaisesti vaati meitä hyväksymään erinäisiä ilmeisiä väärinkäytöksiä ja harhaoppeja. Kun me emme sitä voineet tehdä, Keisarillinen Majesteetti uudisti vaatimuksensa, että meikäläiset hyväksyisivät Kumoamuksen. Siitä ruhtinaamme kieltäytyivät. Kuinka he olisivatkaan voineet uskonasioista kysymyksen ollen hyväksyä asiakirjaa, jota eivät olleet saaneet edes nähdäkseen! Olivathan he myös kuulleet vastapuolen hylkäävän joitakin sellaisia opinkohtia, joissa olisi ollut rikollista hyväksyä vastustajan ratkaisut. Näin ollen he olivat jo kehottaneet minua ja eräitä muita valmistelemaan Tunnustuksen puolustusta, jotta siinä esitettäisiin Keisarilliselle Majesteetille ne syyt, miksi emme hyväksyneet Kumoamusta, ja torjuttaisiin vastapuolen väitteet. Eräät meikäläiset olivat näet Kumoamusta julki luettaessa merkinneet muistiin eri kappaleiden ja perustelujen pääkohdat. Tämän puolustuskirjoituksen he lopulta jättivät Keisarilliselle Majesteetille, jotta hän saisi tietää erittäin painavien ja pätevien syiden estävän meitä hyväksymästä Kumoamusta. Keisarillinen Majesteetti ei kuitenkaan ottanut vastaan asiakirjaa, vaikka se hänelle tarjottiin. Myöhemmin julkaistiin käskykirje, jossa vastapuoli kerskailee muka kumonneensa Tunnustuksen Raamatulla.

Tässä nyt siis saat, hyvä lukija, meidän Puolustuksemme, Siitä voit nähdä toisaalta, miten vastustajat ovat asioita arvioineet - siitä olemme vilpittömästi tehneet selkoa, - toisaalta myös sen, että he ovat joitakin opinkohtia hylänneet vastoin Pyhän Hengen selvää kirjoitettua sanaa. Tässä he eivät kuitenkaan ole vähemmässäkään määrin pystyneet Raamattua käyttämällä horjuttamaan meidän käsityksiämme.

Vaikka aluksi ryhdyin Puolustusta yhteistuumin toisten kanssa laatimaan, olen kuitenkin painatustyön aikana tehnyt siihen joitakin lisäyksiä. Tästä syystä panen esiin nimeni, ettei kukaan voisi valittaa kirjan tulleen julkisuuteen ilman nimettyä tekijää.

Tapani on näiden kiistojen aikana ollut, niin hyvin kuin se minulle onnistuu, puhua opin asioista edelleenkin perinnäisin muodoin, jotta yksimielisyys aikanaan olisi helpompi saavuttaa. Siitä en nytkään paljon poikkea, vaikka täydellä syyllä voisin pidemmällekin vieroittaa aikalaiset vastustajiemme mielipiteistä. Sitä vastoin se tapa, jolla vastustajamme tässä asiassa toimivat, osoittaa, etteivät he pyri totuuteen eivätkä yksimielisyyteen, vaan imemään meistä veren.

Nytkin olen kirjoittanut niin maltillisesti kuin voin. Jos jokin kohta näyttää jyrkänlaiselta, tahdon jo tässä heti huomauttaa, että käyn kiistaa Kumoamuksen laatijoita, jumaluusoppineita ja munkkeja vastaan, en Keisaria enkä ruhtinaita vastaan, joihin suhtaudun kunnioittavasti niin kuin minun kuuluukin. Mutta äskettäin olen saanut nähdäkseni Kumoamuksen ja olen havainnut sen siinä määrin juonikkaasti ja vääristellen kirjoitetuksi, että se tietyissä kohdin voi johtaa harhaan varovankin lukijan. Kaikkiin vääristelyihin en ole puuttunut, koska se olisi loputon työ, vaan olen rajoittanut käsittelemään vastapuoleni tärkeimmät perustelut. Täytyyhän kaikkien kansakuntien saada todistus siitä, että meillä on oikea ja hengellinen käsitys Kristuksen evankeliumista.

Emme me ole riidanhaluisia, ja vaaranalaisen tilanteemme me tajuamme täysin niiden katkerien vihanpurkausten perusteella, joita vastustajamme kiihkossaan meihin kohdistavat. Kuitenkaan emme voi luopua ilmiselvästä totuudesta, joka on kirkolle elinehto.

Tästä syystä vakaumuksemme on, että meidän on Kristuksen kunnian ja kirkon edun tähden alistuttava vaikeuksiin ja vaaroihin. Uskomme lujasti, että Jumala hyväksyy tämän meidän palvelustyömme, ja toivomme, että jälkipolvi tulee arvostelemaan meitä oikeudenmukaisemmin.

Jokaisen on pakko myöntää, että meikäläiset ovat tuoneet julki ja kirkastaneet monta kirkon kannalta olennaisen tärkeää kristinopin kohtaa. Tässä ei ole oikea paikka esittää, millaisten ja miten vaarallisten harhakäsityksen peittoon ne ovat ajat sitten jääneet munkkien, kirkkolainopettajien ja viisastelevien jumaluusoppineiden opetuksessa.

Olemme saaneet julkisia todistuksia monilta kunnon miehiltä, jotka kiittävät Jumalaa siitä hänen suuresta lahjastaan, että hän nyt monessa välttämättömässä kohdassa on antanut parempaa opetusta kuin vastustajiemme teoksissa missään on luettavissa.

Me jätämme siis asiamme Kristuksen haltuun. Hän on aikanaan nämäkin kiistat ratkaiseva, ja häntä me rukoilemme huolehtimaan hädänalaisista ja hajalle joutuneista seurakunnista ja johtamaan ne vilpittömään ja pysyvään yksimielisyyteen.


I uskonkohta Sisällysluettelo Tunnustuskirjat