MARTTI LUTHERIN ESIPUHE, Iso katekismus

ESIPUHE

Tämä saarna, joka nyt seuraa, on alun alkaen laadittu opetukseksi lapsille ja yksinkertaisille. Juuri siksi siitä on vanhastaan käytetty kreikankielistä nimitystä katekismus, mikä tarkoittaa "lasten opetusta". Se on jokaisen kristityn välttämättä osattava. Joka ei sitä osaa, häntä ei siis voida pitää kristittynä eikä päästää osalliseksi sakramenteista. Samoinhan hylätään kelvottomana käsityöläinen, joka ei tunne ammattinsa vaatimuksia ja käytäntöä. Nuorten on siksi annettava oppia katekismukseen eli lastensaarnaan kuuluvat kohdat perusteellisesti. Heitä on niihin ahkerasti harjaannutettava ja perehdytettävä. Sen vuoksi myös jokaisen perheenisän on vähintään kerran viikossa kyseltävä ja kuulusteltava lapsiltaan ja väeltään, kultakin erikseen, mitä nämä siitä tietävät ja ovat oppineet. Hän pitäköön heitä lujilla niissä asioissa, joita he eivät osaa. Muistan hyvin, miten aiemmin tapasi vanhoja, ikääntyneitä ihmisiä, jotka eivät tienneet näistä asioista mitään - ja heitä tapaa vieläkin joka päivä. Yhtä kaikki he osallistuvat kasteeseen ja ehtoolliseen sekä käyttävät kaikkea, mikä kuuluu kristityille, vaikka ehtoolliselle menevien olisi kohtuuden nimessä tiedettävä koko kristillisestä opista enemmän ja ymmärrettävä se täydellisemmin kuin lapset ja vasta-alkajat. Oppimattoman kansan tähden rajoitumme kuitenkin niihin kolmeen pääosaan, jotka ovat säilyneet kristikunnan keskuudessa vanhoista ajoista lähtien, mutta joita on vain vähässä määrin oikein opetettu ja harjoitettu. Näin teemme, kunnes nuoret ja vanhat, joita kutsutaan kristityiksi ja jotka haluavat käydä sellaisista, ovat niihin hyvin harjaantuneet ja tottuneet. Nämä osat ovat seuraavat:

Ensiksi:

JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ

Ensimmäinen: [Minä olen Herra, sinun Jumalasi.] Sinulla ei saa olla muita jumalia [minun rinnallani] 3
Toinen: Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, [sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään) 3
Kolmas: Pyhitä lepopäivä.
Neljäs: Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
Viides: Älä tapa.
Kuudes: Älä tee aviorikosta.
Seitsemäs: Älä varasta.
Kahdeksas: Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Yhdeksäs: Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
Kymmenes: Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa, äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

Toiseksi:

USKOMME PÄÄKOHDAT

Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan. Ja Jeesukseen Kristukseen, hänen ainoaan Poikaansa, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Uskon Pyhään Henkeen, yhden pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamuksen, ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän, aamen.

Kolmanneksi:

RUKOUS ELI ISÄ MEIDÄN NIIN KUIN KRISTUS ON OPETTANUT

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme velallisillemme. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Aamen.

Nämä ovat ne välttämättömät katekismuksen kohdat, jotka on ensimmäiseksi opetettava lausumaan sana sanalta. Lapsia on totutettava siihen, että nämä on joka päivä lausuttava ääneen, aamuisin vuoteesta noustessa, aterialle käytäessä ja iltaisin vuoteeseen mentäessä, ja ettei heille anneta ruokaa eikä juomaa, ennen kuin ovat niin tehneet. Samoin on jokaisen perheenisän meneteltävä myös väkensä, palvelijoidensa ja palvelijattariensa suhteen: jos he eivät niitä osaa tai halua oppia, älköön hän pitäkö heitä palveluksessaan. Missään tapauksessa ei nimittäin pidä suvaita ihmisessä sellaista sivistymättömyyttä ja kurittomuutta, että hän ei katekismusta opi, koska näihin kolmeen kohtaan on lyhyesti, helppotajuisesti ja tavattoman yksinkertaisesti tiivistetty koko Raamattumme sisältö. Rakkaat isät tai apostolit, keitä he sitten ovat olleetkin, ovat näet tällä tavoin yhdistäneet tiivistelmäksi sen kristillisen opin, elämän, viisauden ja tiedon, mistä he ovat puhuneet, mitä käsitelleet ja harjoittaneet.

Sen jälkeen kun nämä kolme kohtaa on käsitelty, asiaan kuuluu myös tietää, mitä on sanottava sakramenteistamme, jotka Kristus itse on asettanut, kasteesta sekä Kristuksen pyhästä ruumiista ja verestä, eli osata ne Matteuksen ja Markuksen evankeliumiensa loppuun kirjoittamat sanat, joilla Jeesus hyvästeli opetuslapsensa ja lähetti heidät matkaan.

KASTE

"Menkää ja opettakaa kaikkia kansoja ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan." Yksinkertaiselle riittää tämä tieto Raamatun kasteopetuksesta. Myös toisesta sakramentista on samalla tavalla puhuttava lyhyesti ja yksinkertaisesti, pyhän Paavalin sanoja käyttäen.

EHTOOLLISEN SAKRAMENTTI

Herramme Jeesus Kristus, sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti ja mursi ja antoi opetuslapsilleen ja sanoi: "Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni."

Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi. Niin usein kuin te siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

Näin kertyy koko kristillisestä opista yhteensä viisi kohtaa, joita on alituisesti harjoitettava ja jotka on kuulusteltaessa osattava sanasta sanaan. Älä luota siihen, että nuoret oppivat ja pitävät ne mielessään pelkästään saarnoja kuuntelemalla. Sen jälkeen kun nämä kohdat on opittu hyvin, voidaan sitten niiden lisäksi ja vahvistukseksi opetella myös muutama psalmi tai psalmivirsi. Näin nuoriso perehdytetään Raamattuun ja saadaan siinä päivittäin edistymään.

Ei tule kuitenkaan tyytyä vain siihen, että kaikki tämä osataan sana sanalta ja kyetään toistamaan ulkoa. Nuoriso on vietävä myös kuuntelemaan saarnoja, erityisesti niinä aikoina, jotka on määrätty katekismusopetusta varten. 4 Kun he kuulevat katekismusta selitettävän, he oppivat ymmärtämään, mitä kukin kohta merkitsee. Silloin he kykenevät myös tekemään selkoa siitä, mitä ovat kuulleet sekä, kysyttäessä vastaamaan oikein, niin ettei saarnaaminen jää hyödyttömäksi ja hedelmättömäksi. Juuri siksi, painaaksemme katekismuksen nuorten mieleen, me usein näemme vaivaa, ettemme saarnaisi siitä vaikeatajuisesti ja oppineesti, vaan lyhyesti ja mahdollisimman yksinkertaisesti. Silloin se todella painuu heidän mieleensä ja pysyy heidän muistissaan. Ryhdymme siis nyt järjestyksessä käsittelemään edellä mainittuja kohtia ja puhumme mahdollisimman selvästi, sen verran kuin on välttämätöntä.


KYMMENEN KÄSKYÄ ENSIMMÄINEN KÄSKY, Iso katekismus