From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: Naturalismi jyrää kaiken alleen, mutta on
Date: 18 May 2003 01:35:22 +0300

Onkos tää ITP2 joku TJT versio 3.0? Mistä näitä aina putkahtelee?
No, vastaillaan nyt peikon kysymyksiin illan ratoksi.

ITP2 AT jippii PISTE fi (ITP2) writes:
> Ostin eilen William A. Dembskin kirjan. Mielenkiintoinen ajatus
> _design_-teoriasta.

Siinäpä tuhlasit rahasi.

> Kaikki ei olisikaan sattumaa, ihminen ei olisikaan vapaa kaikesta
> moraalista yms, ja elämässä olisi muutenkin järkeä. Tähän on vieläpä
> löydettävissä todisteita luonnosta; edes colibakteerin kokoinen
> *ERITTÄIN* järjestäytynyt olento ei voi olla sattumaa.

Onko joku väittänyt sen olevan sattumaa?

Se, että kutsut kolibakteeria suomeksi colibakteeriksi, kertonee
jotain siitä "valtavasta" biologian asiantuntemuksestasi, joka sinulla
on takana näitä päätelmiä tehdessäsi.

> Ihmisellä on taipumus erottaa mikä on ihmisen tekemää, jos arkeologi
> löytää ruukun maasta, hän huomaa sen automaattisesti ihmisen
> tekemäksi.

l. tekee deduktiivisen päätelmän aikaisemmin induktiivisesti
(yksittäistapauksista) syntyneen uskomuksen (tai teorian) pohjalta.

Tuo mainitsemasi "taipumus" osuu muuten aika usein väärään; monet
maallikot raahaavat arkeologien luokse paljon kaikenlaisia
kivenkappaleita, joita luulevat ihmisen tekemiksi, vaikka ne ovatkin
ihan luonnollisesti sattumalta syntyneitä. Minullakin on yksi
tälläinen "kivikirves", jonka äitini löysi ja edelleen uskoo sen
varmasti olevan ihmisen tekemä.

> Samoin ihmisellä on perimmälti taito tiedostaa informaatio
> luonnosta, sellainen informaatio jonka jokin äly on asettanut.

Millä perusteella arvelet tämän taidon olevan mitään muuta kuin opittu
eli induktiivisesti päätelty?

Jos tuo taito perustuu oppimiseen, on toki mahdollista yleensä
tunnistaa ihmisen tekemät asiat. Jos yritämme tehdä taidosta oppimalla
yleisemmin myös ei-inhimmillistä älyä koskevaa, tulisi meidän saada
esimerkkejä siitä, kuinka jotkin älylliset olennot luovat
jotain. Esimerkki Jumalasta luomassa luontoa ei kelpaa, koska se
johtaisi kehäpäätelmään sen kanssa, mitä olet todistamassa.

Lisäksi, mistä päättelet, ettei evoluutio ole "älykäs" juuri siinä
tämän asian kannalta relevantissa merkityksessä?

> Esimerkkinä kasa kirjaimia ARIXMTOEEDDLRA Näin aseteltuna ne eivät
> kiinnitä huomiotamme, tähänkin asetelmaan asentuminen kuitenkin on
> Äärimmäisen epätodennäköistä. MATRIXRELOADED sisältää informaation,
> asian jonka heti tiedostamme jonkun asettelemaksi.

Kysyppä tuota joltain kiinalaiselta. Voit sitten miettiä miksi
kiinalaisen ja jonkun muun vastauksessa on eroja.

Voit myös miettiä onko numerosarjoissa 3926225, 2445613 tai 1693440
informaatiota. Yhdessä näistä on minulle aivan välittömästi suoralta
silmältä selvästi tunnistettavaa informaatiota, toinen on saatu
satunnaislukugeneraattorista ja kolmas on "suunnittelemani". Mikä on
mikin? Kuitenkin se numerosarja, minkä minä tunnistan
"informaatioksi", on alkuperältään suht puhtaan satunnainen. Miksi?

Katsoppa satunnaista ja luonnollista DNA:n emässekvenssiä ja kerro
kumpi on "suunniteltu".

> Tämä sama asia on havaittavissa luonnossa, esim DNA:ssa. DNA
> sisältää ohjeen rakentaa proteiineja vaikkapa colibakteerin
> sähkömoottoria varten. Niinpä proteiineja valmistuu tietty määrä, ja
> tietynlaisia. On jokin informaatio joka ohjaa proteiinien
> valmistusta, DNA. Entä mikä ohjaa DNA:n muodustumista tähän malliin?

Evoluutio.

Sitä, voiko tämäntyyppistä informaatiota syntyä evoluutioprosessin
avulla, voit kysyä keneltä tahansa evoluutiobiologian, matematiikan
tai tietojenkäsittelyopin suomalaiselta professorilta. Voin ennustaa,
että saamasi vastaus on aika yksimielinen.

Informaation käsitteestä löytyy aika lailla tieteellistä
materiaalia. Suosittelen tutustumaan siihen, saattaisit jopa oppia
jotain.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 18 May 2003 16:16:44 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:

> Miksi te evoluutio uskovat aina nain ajattelette? Mika teilla on tallaisia
> kirjoja vastaaan? Etteko halua loytaa totuutta; sita naet ei loytda, jos
> lukee vain 'yhdenlaisia' kirjoja,joita monet teista varmaan lukevat. Ehka
> sinunkin olisi valilla hyva lukea 'vasstapuolen' kirjallisuutta, jos
> *totuutta* etsit!

Olen kyllä välillä lukenut kreationistienkin kirjallisuutta,
l. tuhlannut rahojani. Sieltä ei paljoa totuutta ole löytynyt, muuta
kuin korkeintaan joidenkin uskovaisten ajattelutavasta.

> Tietystii jos etsit vain sita mita *haluat* uskoa, niin

> Kysyin evoluutiosta matematiikan professoriltani , graduni tutkijalta,
> Joensuun yliopistosta, ja han oli sita vastaan.

Jahas, että tälläinen tapaus. Joka tapauksessa, en neuvonut kysymään
ovatko matemaatikot "evoluutiota vastaan" vai eivät, vaan siitä, voiko
evoluutioprosessin myötä syntyä informaatiota. Kaksi aivan eri asiaa.

> Kylla intuitioni sanoo hyvin voimakkaaasti sita vastaan, etta sattuma loisi
> oleellisen *hyodyllista* informaatiota (toki se voi jotain pienta
> tehda,muttei mitaan oleellista).

Miksei pieni voi olla oleellisen hyödyllistä? Mikä erottaa pienen
oleellisesta, varsinkin jos lukuisat pienet voivat luonnonvalinnan
(jota tuskin kiistät) avulla kasautua suuremmiksi?

> On nyt huomattava, etta koska Jumala laittoi kaiken alkuun,niin toki
> talla hetkella saatamme nahda informaation kasvua elaimissa s.e. se
> nayttaa sattumalta, muttei tietenkaan oikeasti ole, koska Jumala
> laittoi nama informaatio lait alussa pyorimaan/kasvamaan elaimissa.

Voi, taas mennään siihen alkusyntyyn puhuttaessa evoluutiosta.

Puhuimme siis evoluutiosta (yritä muistaa tämä). Mutta lähdetään
lauseestasi: "Jumala laittoi nama informaatio lait alussa
pyorimaan/kasvamaan elaimissa." Onko sinusta nyt varmaa, että jumalasi
ei kykene luomaan alkusolua, jossa informaatio kykenisi lisääntymään
evoluutioprosessin avulla siten, että lopputuloksena olisi
evoluutioteorian mukainen selitys nykyisten lajien olemassaolosta?

Ja jos mennään alkusyntyyn, voidaan sama kysymys muotoilla uudestaan:
onko sinusta varmaa, että jumalasi ei kykene luomaan
maailmankaikkeutta, jossa elämää (tai monimutkaista rakenteellista
informaatiota) voisi syntyä sattumalta?

> Joten testi informaation syntymisesta itsestaan pitaakin siis tehda jossain
> taysin neutraalissa ymparistossa (ei elaimista) kuten esim. tietokoneella.

Jaa, eli tietokoneella saa testata, mutta odotas...mitään
tekoelämäsysteemejä et todisteeksi hyväksy, koska ne on tehty "ihmisen
suunnittelemalla tietokoneella"? Arvaanko oikein?

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 19 May 2003 00:47:57 +0300

"Vesa Tenhunen" <vesat AT hotmail PISTE com> writes:
> En tosin tiedä, miksi juuri matematiikan professorin näkemys
> evoluutiosta olisi jotenkin merkityksellinen. Eikö olisi ollut
> järkevämpää kysyä mielipidettä biologian laitoksen proffilta?

Puhe oli "informaation" ja evoluution suhteesta, mikä on melko lailla
matemaattinen kysymys.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 19 May 2003 06:45:11 +0300

"juha.kettunen" <juhakettunen PISTE no PISTE spam AT hotmail PISTE com> writes:
> Se on se numeerisen matikan professori; olikohan Timo - n. 58 vuotias.
> Itseasiassa en muista, oliko han koko evoluutiota vastaan,

Et muista? Aiemmin sanoit kovin varman tuntuisena, että hän oli
evoluutiota vastaan. Muistitko silloin paremmin kuin nyt?

> muttta sen han ainakin sanoi, etta ne todennakoisyyslaskut, joita
> esitetaan evoluution puolesta, ovat mitattomia, koska ei naille
> asioille voi laskea todennakoisyytta matemaattisen/tilastollisen
> todennakoisyyden teorioita hyvaksi kayttaen.

En tiedä mihin todennäköisyyslaskelmiin hän viittaa, mutta tuo on toki
monissa tapauksissa tottakin (onkohan sellaisia laskelmia kukaan edes
väittänyt tehneensä, mihin tässä viittaat).

Voit saman tien kysyä, päteekö tuo mitättömyys hänen mielestään myös
evoluutiota *vastaan* esitettyihin sekalaisiin
todennäköisyyslaskelmiin.

> Tama on muuten aika merkiittava havainto. Olen itse samaa
> mielta. Siis kysymyshan on siita, kun monesti sanovat, etta jos on pienikin
> todennakoisyys jollekin ja aikaa paljon, niin se tapahtuu. Mutta proffa
> sanoi, ettei nama asiat kuulu todennakoisyyslaskennan piiriin (esim. ovat
> kertatapahtumia, joten et voi laskea todennakoisyytta - lissaksi on paljon
> tuntemattomia tekijoita ...).

Edelleen on hieman epäselvää, mistä asioista on kyse, mutta tämä
lienee tosi monessa suhteessa. Ei tosin kaikissa -- evoluutioteoriassa
on paljon asioita, joita voidaan käsitellä todennäköisyyksillä.

Kielihuomautuksena, asian ei tarvitse kuulua todennäköisyyslaskennan
piiriin, jotta sitä voisi kutsua "todennäköiseksi". Arvioita tehdään
muutenkin kuin matemaattisesti, vaikkakin matemaattisesti on toki
paras.

Jään odottelemaan hänen tai jonkun toisen matemaatikon käsitystä siitä
mitä varsinaisesti kysyin.

From: Marko Gronroos <magi AT iki PISTE fi>
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Date: 19 May 2003 15:48:34 +0300

"Matti Kaikkonen" <matti PISTE kaikkonen AT helsinki PISTE finvalid> writes:

> Laitokselta löytyy kaksi professori-Timoa:
>
> http://www.cs.joensuu.fi/pages/amanuenssi/tiedekunta/old/opas-8.html

Kas, juuri tuolta Joensuun TKO:n laitokselta löytyy amanuenssina "Juha
Kettunen" (linkistäsi päätellen tuo weppisivukin olisi ehkä hänen
vastuullaan). Onkohan kyseessä keskustelukumppanimme vai pelkkä
kaima... Jos nyt katsoo kotisivua, niin ainakin scifi ja roolipelit
vaikuttaisivat varsin keskeisiltä harrastukselta. Jotenkin muistelen
että tämä s.k.e-juhakettusemme olisi pitänyt roolipelejä
saatanallisina tai jotain, joten tuskin kyseessä on sama
henkilö(?). Hauska kuriositeetti.

      http://cs.joensuu.fi/pages/amanuenssi/staff/kettunen.html

Edellinen säie: Treffit
Seuraava säie: Naturalismi jyrää kaiken alleen, mutta on
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]