From: magi AT iki PISTE fi (Marko Grönroos)
Newsgroups: sfnet.keskustelu.evoluutio
Subject: Re: 2 Monkeys
Date: 17 Aug 2002 00:51:12 +0300

"Heikki J. Patrikainen" <hpatrik AT kolumbus PISTE fi> writes:
> Aadamin ja Eevan yhdessä muodostamassa geenipoolissa alleeleja taas olisi
> ollut geeniä kohti maksimissaan juuri vain neljä.

Aatamiin ja Eevaan tuo ei päde, jos he olivat geneettisesti "kimeroja"
(chimera), joilla voisi periaatteessa olla vaikka joka solulla eri perimä.

Nooan lapsilla tietysti olisi alleeleja vain rajoitettu määrä, paitsi
tietenkin jos Jahve teki sopivan loitsun.

Muutenkaan tuskin on teologisesti selvää, että Aatami ja Eeva olisivat
olleet Jahven ainoat luomat ihmiset. Ainakaan genesiksessä ei kielletä
sellaista; päinvastoin, selkeästi ilmaistaan että muita ihmisiä oli.

Esimerkiksi Kain sanoo: "Minun on harhailtava kodittomana ja pakolaisena
maailmalla, ja silloin kuka hyvänsä, joka minut kohtaa, voi tappaa minut."
(Gen 4:14) Tämä siis maailmassa, jossa oli olemassa vain kolme ihmistä
(Aatami, Eeva ja Kain itse).

Kainin ja muiden Aatamin ja Eevan lapsien yhtymiset ja pojansaannit on
kuvattu aika lailla epämääräisemmin ja järjestyksestä on vaikea saada
selkoa, joten on vähän vaikea sanoa etteikö vaimonsaantiongelma olisi
ratkennut siskojen naimisella.

Todellisuudessahan oli luultavasti kyse siitä, että ko. luomismyytti syntyi
kun juutalaisten uskonto oli vielä polyteistinen tai monolatrinen. Kyseessä
saattoi olla myytti erityisesti Jahven luomasta sukupuusta; alkuperäisille
kirjoittajille oli selvää että maailma oli täynnä muita jumalia ja "muita
kansoja", mutta myöhemmät monoteistiset editorit poistivät tälläiset
maininnat.

On aina antoisaa lukaista Oberon Zellin hauska tarina:
http://www.caw.org/articles/otherpeople.html

--
-- Marko Grönroos, magi<at>iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Software Architect, among a few other things

Edellinen säie: Viikon 33.2002 linkit
Seuraava säie: Luominen
[Muut säikeet] [Muut uutisryhmät]